Oppstart e-sport

30. april 2024

e-sport

Dale IL har besluttet å lage en arbeidsgruppe med mål om å starte opp e-sport på Dale.Dale IL skjønner at gaming er en viktig aktivitet for mange barn og unge. Interessen for e-sport og gaming har aldri vært større.

Vi ønsker å samle interessen for idretten og håper du kan svare på dette skjemaet for dine barn: https://forms.office.com/e/4XiixyLmNz.

Arbeidsgruppen har laget budsjett og startet med å samle inn midler.

E-sport er en populær sport som har veldig mange utøvere og tilskuere. NIF har i 2023 slått fast at 179 idrettslag nå driver med e-sport. E-sport er en godt organisert og strukturert konkurranse aktivitet. Utøvere som sikter mot toppen investerer mange timer i trening, på samme måte som utøvere i andre toppidretter. Tekniske, taktiske, fysiske og mentale ferdigheter

På et nasjonalt og internasjonalt toppnivå krever e-sport seriøs trening, både fysisk og mentalt.Det finnes konkurranser innenfor mange forskjellige spill grener. Norges Fotballforbund har blant annet engasjert seg sterkt i eFotball ved å arrangere mesterskap og ved å ha ansvaret for det norske eFotballandslaget.Den norske e-sport ligaen, Telialigaen, er Europas største, med konkurranser i spill som Counter-Strike: Global Offensive, Rocket League, League of Legends og Hearthstone. Med over 800 lag og 4500 spillere fordelt på seks divisjoner, tilbyr ligaen en bred plattform for deltakelse i e-sport.

Dale IL ønsker å bringe spillere og e-sport entusiaster sammen på idrettsanlegget for å styrke fellesskapet.

Mange barn og unge som føler seg utenfor i tradisjonelle idretter kan finne et fellesskap og oppnå mestring gjennom spill. Ved å møtes kan disse ungdommene også utvikle sin sosiale kompetanse. Vi håper også at dem blir inspirert til å starte med tradisjonelle idretter via e-sporten.

Tilbudet om e-sport i Dale IL er ment som en lavterskel aktivitet, men også som en mulighet for de med ambisjoner i gaming.

Selv om e-sport er den sporten som vokser raskest i verden, er det viktig å være bevisst på utfordringer som langvarig sitting kan medføre. Dale IL vil derfor legge vekt på søvn, kosthold og fysisk aktivitet i sitt e-sport miljø. Hver trening vil starte med fysisk aktivitet.

E-sporten fortsetter å vokse, og Dale IL ønsker å være med i utviklingen av denne aktiviteten som engasjerer stadig flere. Klubben tar et ekstra ansvar for å inkludere og engasjere seg i de miljøene der de unge befinner seg.

Har du spørsmål ta kontakt med Kenneth Arnesen